بلاگ مطالب

15نکته برای تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر

15نکنه در درمان سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر به عنوان یک اختلال در عملکرد روده بزرگ شناخته می شود که فرد تحت شرایط خاصی مانند خوردن برخی از غذاهایی که هضم آنها دشوار است یا اضطراب و تنش که منجر به تغییر در حرکت روده می شود، تجربه می کند. که به نوبه خود منجر به درد شکم، نفخ، یبوست یا اسهال یا هر دو می شود.

سندرم روده تحریک پذیر به دلیل یک اختلال ارگانیک یا التهاب روده رخ نمی دهد، بنابراین هیچ درمان یکپارچه ای وجود ندارد که مناسب همه کسانی باشد که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند. هر فرد یک مورد فردی است اما رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم در کاهش شدت علائم تاثیر موثری دارد.

 

15نکته برای تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر

برخی از فعالیت ها و تمهیدات وجود دارد که می تواند درد و ناراحتی را کنترل و کاهش دهد در زیر به برخی از نکات تغذیه ای برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر اشاره می کنیم: 

1-خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر: در بیمار کولون، انقباضات و اسپاسم در روده رخ می دهد که منجر به تسریع یا کند شدن حرکات روده و در نتیجه اسهال یا یبوست می شود. هر چه وعده غذایی کوچکتر باشد، بار کمتری روی روده بزرگ و انقباضات کمتری خواهد داشت، بنابراین خطر یبوست، اسهال و درد ناشی از این انقباضات کاهش می یابد.

2-ماست: خوردن ماست یکی از بهترین نکات تغذیه‌ای برای سندرم روده تحریک‌پذیر است که به بیماران کولون توصیه می‌شود ماست بخورند، زیرا حاوی باکتری‌های مفیدی است که علائم سندرم روده تحریک‌پذیر به‌ویژه اسهال را تسکین می‌دهد و به روده بزرگ کمک می‌کند تا وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

3-کاهش چربی ها و غذاهای سرخ شده: چربی ها در مقایسه با سایر مواد مغذی برای هضم شدن زمان و تلاش بیشتری از دستگاه گوارش می گیرند و این برای بیماران کولون بیشتر است. هنگام مصرف غذاهای غنی از چربی، بروز اختلالات و گرفتگی در روده ها افزایش می یابد که منجر به افزایش علائم روده بزرگ به ویژه اسهال می شود.
پرهیز از غذاهایی که باعث نفخ می‌شوند: توصیه می‌شود به انواع غذاهایی که باعث نفخ و گاز معده می‌شوند توجه کنید و از مصرف آن‌ها پرهیز کنید و در افراد مختلف متفاوت است. غذاهایی که برای برخی باعث نفخ می شوند ممکن است بر برخی دیگر تأثیر نگذارند و این غذاها عبارتند از: حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس و لوبیا سفید. سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم نیز وجود دارد.

4-از لبنیات دوری کنید: برخی افراد با خوردن لبنیات نیز مشکل دارند شیر را می توان با ماست جایگزین کرد یا میزان مصرف لبنیات را کاهش داد.
پرهیز از فلفل قرمز و ادویه های تند: ادویه های تند باعث تحریک سیستم گوارشی از جمله روده بزرگ در برخی افراد می شود.

5-اجتناب از نوشابه ها: نوشابه ها حاوی دی اکسید کربن هستند که باعث نفخ و تولید گاز در دستگاه گوارش می شود، بر خلاف تصور برخی افراد، نوشابه ها به هضم غذا کمک می کنند که یکی از مهم ترین نکات برای تسکین سندرم روده تحریک پذیر است.

6-نوشیدن آب: نوشیدن روزانه 8 فنجان آب بین وعده های غذایی برای تسهیل حرکات روده مخصوصاً در هنگام بروز یبوست و جایگزینی مایعات از دست رفته در صورت اسهال توصیه می شود.

7-نوشیدنی های گرم: ترجیحاً یک فنجان انیسون گرم، نعناع یا زنجبیل بعد از غذای اصلی میل شود، زیرا به تسکین روده بزرگ و بهبود هضم کمک می کند.

8-آهسته جویدن: برای جلوگیری از ورود گازها در حین غذا خوردن و کاهش بار دستگاه گوارش، آهسته خوردن غذا و خوب جویدن آن توصیه می شود.

9-فیبر: باید به خوردن غذاهای غنی از فیبر توجه کرد ، زیرا به تنظیم حرکات روده کمک می کند و در عین حال مطمئن شوید که آن را به تدریج وارد رژیم غذایی کنید. زیرا ممکن است با مصرف همزمان مقدار زیادی نفخ ایجاد کند و غذاهای پر فیبر عبارتند از: میوه ها، سبزیجات، بلغور جو دوسر، نان قهوه ای و دانه های کتان.

10-زیره سبز: افزودن زیره به غذاهایی که هنگام طبخ گاز ایجاد می کنند مانند حبوبات مفید است.

11-آخرین وعده غذایی خود را حداقل دو ساعت قبل از خواب بخورید: این به هضم کامل غذا کمک می کند، بنابراین برای مدت طولانی در دستگاه گوارش باقی نمی ماند و در نتیجه علائم روده بزرگ را افزایش می دهد.

12-پیاده روی منظم: ورزش علاوه بر بهبود حرکت روده، استرس را کاهش می دهد که علائم روده بزرگ را افزایش می دهد.

13-پرهیز از استرس: همیشه توصیه می شود از استرس و فشارهای روانی دوری کنید و هنگام احساس استرس از خوردن غذا پرهیز کنید، زیرا عوامل روانی مانند اضطراب و استرس باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در بدن می شود که بر فرآیندهای حیاتی از جمله فرآیند هضم تأثیر می گذارد.

علل سندرم روده تحریک پذیر

پزشکان علت واقعی IBS را نمی‌دانند، اما اعتقاد بر این است که این اختلال در الگوی حرکت روده ایجاد می‌شود، که برای فشار دادن غذا باید به طور منظم منقبض شود. اختلال در این حرکت منظم منجر به احساس ناراحتی و ظاهر می‌شود.

علل دیگر سندرم روده تحریک پذیر می تواند شامل عوامل بعدی باشد: 

  • فعالیت بیش از حد اعصاب یا عضلات در روده ها.
  • احساس استرس و اضطراب مداوم.
  • ابتلا به عفونت باکتریایی این عفونت شدت سندرم روده تحریک پذیر را افزایش می دهد، زیرا باعث افزایش حساسیت روده می شود.
  • عدم تحمل برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند غذاهای سرخ شده و چربی ها.
  • حساسیت بالای اعصاب گوارشی.

توصیه پزشکی

سندرم روده تحریک پذیر در بین افراد رایج است و یکی از شرایط آزاردهنده ای است که علائم دردناکی را ایجاد می کند، هیچ درمان قطعی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد، اما می توان با برخی اقدامات سالم، درد را تسکین داد و شدت علائم را کاهش داد. مانند خوردن غذاهای غنی از فیبر و دوری از غذاهای تند و نوشابه و کاهش وعده های غذایی، علاوه بر پیاده روی منظم به صورت روزانه.

خانم دکتر عاطفه دهقان

خانم دکتر عاطفه دهقان

کلینیک تخصصی معجزه درمان مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

مشاوره رایگان کلینیک معجزه درمان

تخصص ما در کلینیک معجزه درمان،

درمان قطعی بیماری های نشیمنگاهی (لیست بالا) و رضایت کامل بیمار می باشد.

تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

از همراهی شما بسیار متشکریم

التهاب

روده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *