بلاگ مطالب, پرولاپس رکتوم

پرولاپس آنورکتال: علل، علائم، تصاویر و درمان

درمان پرولاپس رکتوم

پرولاپس آنورکتال: علل، علائم، تصاویر و درمان

پرولاپس آنورکتال علائم و نشانه های مرتبط با آن خونریزی، درد، بی اختیاری مدفوع، تورم در اطراف مقعد یا مشکل در دفع مدفوع است. پرولاپس رکتوم و هموروئید را می توان اشتباه گرفت زیرا علائم مشابهی دارند، اما در تظاهرات بیماری متفاوت هستند، پرولاپس رکتوم شامل بیرون زدگی بافت رکتوم از طریق مقعد است، در حالی که هموروئید وریدهای متورم رکتوم یا مقعد است.

پرولاپس رکتوم چیست؟

پرولاپس رکتوم یک وضعیت پزشکی است که در آن رکتوم، که قسمت پایینی روده بزرگ است، از طریق مقعد بیرون زده است، این به این معنی است که بافت رکتوم به سمت بیرون می چرخد ​​و از طریق مقعد خارج می شود و باعث تورم در اطراف ناحیه مقعد می شود.

چه چیزی باعث افتادگی رکتوم می شود؟

برخی از عواملی که می توانند درافتادگی پرولاپس رکتوم نقش داشته باشند عبارتند از:

  • ضعیف شدن عضلات کف لگن : عضلات کف لگن از راست روده حمایت می کنند و به حفظ آن در موقعیت طبیعی و آناتومیک آن کمک می کنند. تضعیف یا آسیب به این عضلات می تواند باعث افتادگی رکتوم شود.
  • یبوست مزمن : زور زدن در حین حرکات روده می تواند به راست روده فشار وارد کند و عضلات کف لگن را ضعیف کند و خطر افتادگی رکتوم را افزایش دهد.
  • آسیب عصبی : آسیب به اعصابی که عضلات لگن را کنترل می کنند می تواند منجر به افتادگی رکتوم شود.
  • جراحی قبلی : جراحی لگن، مانند هیسترکتومی یا پروستاتکتومی، می تواند عضلات لگن را ضعیف کرده و خطر افتادگی رکتوم را افزایش دهد.

علائم یا علائم افتادگی رکتوم چیست؟

علائم پرولاپس رکتوم عبارتند از فشار یا تورم در مقعد، نشت مایع از کانال آنورکتال، یا درد و خارش مقعد.

علائم پرولاپس رکتوم عبارتند از:

  • تورم در اطراف مقعد : این شایع ترین علامت افتادگی رکتوم است. تورم ممکن است به رنگ نرم، صورتی یا قرمز باشد و ممکن است در خارج از مقعد قابل مشاهده باشد.
    مشکل در دفع مدفوع : افتادگی رکتوم می تواند دفع مدفوع را دشوار کند و ممکن است به تلاش بیشتر از حد معمول نیاز داشته باشد.
  • بی اختیاری مدفوع : با پیشرفت پرولاپس رکتوم، ممکن است بی اختیاری مدفوع ایجاد شود که ناتوانی در کنترل حرکات روده است.
  • درد یا ناراحتی مقعد : افتادگی رکتوم به خودی خود نمی تواند جمع شود، به همین دلیل است که جریان خون می تواند به مرور زمان قطع شود و باعث خفه شدن پرولاپس می شود که باعث درد شدید می شود و نیاز به درمان اورژانسی دارد.
  • خونریزی : در مراحل متوسط ​​تا شدید پرولاپس رکتوم، ممکن است به دلیل تحریک بافت رکتوم، خونریزی مشاهده شود.

پرولاپس رکتوم چگونه است؟

پرولاپس رکتوم بسته به درجه آن متفاوت به نظر می رسد. در مراحل اولیه، ممکن است به صورت یک برآمدگی قرمز رنگ در مقعد ظاهر شود.

با پیشرفت پرولاپس، بافت رکتوم ممکن است بیشتر از مقعد بیرون بزند و به صورت توده‌ای از بافت صورتی یا قرمز ظاهر شود.

در موارد شدید، کل رکتوم ممکن است خارج از مقعد بیرون زده و به صورت یک توده بزرگ و گوشتی ظاهر شود.

گزینه های درمانی پرولاپس رکتوم چیست؟

درمان افتادگی رکتوم جراحی است، بسته به ویژگی های شرایط، چندین رویکرد پزشکی وجود دارد.

برای بزرگسالانی که از سلامت عمومی خوبی برخوردارند، اولین انتخاب معمولاً رکتوپکسی است که روشی برای ترمیم رکتوم از طریق شکم است.

اما اگر جراحی شکم منع مصرف دارد، می توان جراحی رکتوم را انتخاب کرد.

پرولاپس رکتوم چگونه تشخیص داده می شود؟

افتادگی رکتوم پس از معاینه فیزیکی رکتوم، پس از بررسی سابقه پزشکی تشخیص داده می شود. برای تایید تشخیص یا رد احتمالات دیگر، ممکن است چندین آزمایش انجام شود.

 

اگر پرولاپس رکتوم درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر پرولاپس رکتوم درمان نشود، عوارض شدیدی مانند بی اختیاری مدفوع، یبوست، زخم مقعدی و حبس می تواند رخ دهد که می تواند باعث قانقاریای بافتی شود.

آیا کودکان تحت تاثیر پرولاپس رکتوم هستند؟

بله، کودکان تحت تاثیر افتادگی رکتوم هستند. این یک بیماری نادر در آنها است، اما می تواند در کودکان زیر 3 سال رخ دهد، به ویژه هنگامی که آنها آموزش توالت می گیرند.

چگونه بفهمم که پرولاپس رکتوم یا هموروئید دارم؟

افتادگی رکتوم و هموروئید می توانند علائم مشابهی مانند خونریزی مقعدی، ناراحتی و تورم در اطراف مقعد داشته باشند. با این حال، تفاوت هایی بین این دو شرط وجود دارد.

پرولاپس رکتوم شامل بیرون زدگی بافت رکتوم از طریق مقعد است. می تواند باعث احساس پری یا فشار در رکتوم، مشکل در دفع مدفوع و بی اختیاری مدفوع شود. در موارد شدید، بافت رکتوم ممکن است خارج از مقعد بیرون بزند و به صورت یک توده بزرگ و گوشتی ظاهر شود.

از طرف دیگر، هموروئید وریدهای متورم رکتوم یا مقعد هستند. علائم هموروئید خارش، درد و خونریزی هنگام مدفوع است. هموروئید می تواند داخلی یا خارجی باشد و به صورت برجستگی های کوچک در اطراف مقعد ظاهر شود.

خانم دکتر عاطفه دهقان

خانم دکتر عاطفه دهقان

کلینیک تخصصی معجزه درمان مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

  • متخصص جراح عمومی
  • دارای بورد تخصص جراحی با سابقه 15 ساله
  • متخصص درمان بیماری های کلورکتال و آنورکتال می باشد.

پزشکان ما، با استفاده از لیزر که قابلیت انعقاد خون بعد از برش را دارد می تواند بدون کوچک ترین خونریزی محل بیماری را مشاهده و با دقت دستگاه لیزر بدون آسیب رساندن به بافت سالم بیماری را خارج نماید و فرآیند این درمان در کمتر از 20 دقیقه انجام می شود و بیمار می تواند بعد از جراحی به کار های روزانه خود رسیدگی نماید ، بدون اینکه هیچ گونه نقاهت و دردی داشته باشد.
مرکز درمان بیماری های نشیمنگاه با سابقه 15 ساله در امور تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاه، بیش از هزاران عمل موفق ثبت نموده و آماده ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به مراجعه کنندگان گرامی میباشد، این مرکز با بهره گیری از متد روز دنیا و بروزترین تجهیزات پزشکی تحت لیسانس سازمان بهداشت جهانی WHO می تواند بهترین خدمات را به مراجعه کنندگان ارائه دهد.

15 سال سابقه

کلینیک تهرانی با 15 سال سابقه در درمان بیماری های نشیمنگاه آماده ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به مراجعه کنندگان محترم می باشد.

هزاران عمال موفق

پشتوانه ما هزاران عمل موفقی است که در 15 سال فعالیت مرکز انجام داده ایم.

تکنیک استفاده از لیزر

جراحی با لیزر یکی از جدیدترین متدها برای درمان بواسیر یا هموروئید بشمار می‌آید. در جراحی با لیزر بدلیل برش جزئی و انعقاد خون بعد از برش محل, جراحی کاملا برای دید و مانور جراح بسیار باز و شفاف می‌شود و کاملا gdcv ریشه ها و شاخه های جانبی قابل رویت خواهند بود.در لیزر امکان این که ریشه ها ناقص سوزانده شوند بسیار پایین است, به همین دلیل امکان برگشت بیماری بسیار کم و در حد صفر می باشد.

بدون دوران نقاهت

با استفاده از لیزر در جراحی بواسیر یا هموروئید دیگر فرد مراجعه کننده احتیاجی به بستری در بیمارستان ندارد و می توان به محض تشخیص بیماری بواسیر یا هموروئید در همان جلسه اول با لیزر درمان صورت گیرد.

بدون بیهوشی

در این روش بیمار با استفاده از بی حسی موضعی هیچ گونه دردی را احساس نمی کند و متخصص جراح با استفاده از لیزر که قابلیت انعقاد خون بعد از برش را دارد می تواند بدون کوچک ترین خونریزی چرک ها و عفونت ها را مشاهده و با دقت دستگاه لیزر بدون آسیب رساندن به بافت سالم در مدت 20 دقیقه کار درمان را انجام دهد.

کلینیک تخصصی معجزه درمان مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

مشاوره رایگان کلینیک معجزه درمان

تخصص ما در کلینیک معجزه درمان،

درمان قطعی بیماری های نشیمنگاهی (لیست بالا) و رضایت کامل بیمار می باشد.

تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

از همراهی شما بسیار متشکریم.

پوست

کلینیک تخصصی معجزه درمان مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

مشاوره رایگان کلینیک معجزه درمان

تخصص ما در کلینیک معجزه درمان،

درمان قطعی بیماری های نشیمنگاهی (لیست بالا) و رضایت کامل بیمار می باشد.

تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

از همراهی شما بسیار متشکریم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *