شقاق یا فیشر

شقاق مقعد: علل و درمان

شقاق مقعد: علل و درمان، شقاق می تواند در افراد در هر سنی ظاهر شود، اما با افزایش سن خطر کاهش می یابد،معمولاً شقاق مقعدی مشکل جدی نیست، اکثر بیماران آن را در خانه درمان می کنند.افزایش مصرف فیبر و حمام نشستن می تواند مفید باشد،شقاق مقعدی در سطح غشای مخاطی مقعد ایجاد می‌شود و معمولاً باعث ناراحتی، درد و خونریزی می‌شود.که در ادامه مقاله به شقاق مقعد : علل و درمان خواهیم پرداخت.

شقاق مقعد : علل و درمان

از جمله علائم  شقاق مقعدی علل و درمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در هنگام اجابت مزاج، که می تواند حتی برای چند ساعت ادامه یابد.
  • یبوست.
  • وجود خون در مدفوع.
  • سوزش و خارش در اطراف مقعد.
  • ظاهر یک ترک قابل مشاهده در سطح کانال مقعد.
  • ناراحتی هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار.

شقاق مقعدی پارگی‌های کوچکی در مخاط است که مقعد را می‌پوشاند و می‌توانند در زمان اجابت مزاج ظاهر شوند، اگر مدفوع سفت باشد یا فرد یبوست داشته باشد.

شقاق مقعدی در صورتی حاد تلقی می شود که اخیراً رخ داده باشد و زمانی که بیمار بیش از 6 هفته با این مشکل مواجه بوده مزمن باشد.

علائم شقاق مقعدی شامل بروز درد شدید در حین اجابت مزاج، به دنبال آن احساس سوزش است که می تواند تا چند ساعت طول بکشد و خونریزی که در مدفوع دیده می شود.

هم زنان و هم مردان می توانند با ظاهر شقاق مقعدی مواجه شوند، اما کودکان یا نوزادان نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

با این حال، بزرگسالان بین 20 تا 40 سال در بالاترین خطر قرار دارند.

همچنین، شقاق مقعدی می‌تواند در صورت مشکلات سلامتی مانند سرطان مقعد، سرطان خون، عفونت HIV یا عوارض بیماری‌هایی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو ظاهر شود. بیشتر اوقات، شقاق مقعدی بدون مداخله به خودی خود بهبود می‌یابد، اما برخی داروها می‌توانند ناراحتی را کاهش داده و روند بهبودی را تسریع کنند.

شقاق مقعد – علل و عوامل خطر

شقاق مقعدی به دلیل مدفوع سفت رخ می دهد. یبوست یا اسهال مکرر را نیز می توان از دلایل آن دانست. با این حال، همه شقاق مقعدی دلیل رژیم های کم فیبر یا یبوست نیستند.

شیاف Assista ProctoRapid برای بیمارانی که دارای بواسیر داخلی و خارجی، شقاق مقعدی، فیستول هستند و در سطح مقعد تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، پس از تابش در درمان سرطان پروستات توصیه می شود. شیاف ها خاصیت ارتجاعی بافت ها و روند ترمیم کانال آنورکتال را حفظ می کنند آنها حاوی هیالورونیک اسید، عصاره روغن Centella asiatica ، عصاره روغن کالاندولا، عصاره محلول در چربی آلوئه ورا، اسانس درخت چای هستند.

شخیص شقاق مقعدی

پزشک متخصص می خواهد بداند که چه علائمی را تجربه می کنید، و همچنین چند وقت یکبار به توالت می روید، چه نوع سبک زندگی دارید و غیره.

شقاق مقعدی را می توان با معاینه چشمی مقعد توسط پزشک تشخیص داد می شود.

شقاق مقعد درمان

پزشک می تواند داروهایی را برای تسکین علائم و تسریع روند بهبود تجویز کند. از آن جمله می توان به ملین ها که می تواند در برابر یبوست موثر باشد، مسکن هایی برای تسکین درد و همچنین کرم هایی با هیدروکورتیزون و اثر موضعی با نقش کاهش دهنده ناراحتی، درد، خارش، سوزش.

شقاق مقعدی معمولاً در عرض چند هفته خود به خود بهبود می‌یابد، اما اگر مثلاً علت زمینه‌ای درمان نشده باشد (مثلاً یبوست) به راحتی می‌توانند برگردند.

پرهیز از تلاش و ایستادن طولانی مدت روی توالت، نظافت ظریف ناحیه مقعدی، روغن کاری ناحیه با محصولات توصیه شده توسط متخصصان و حمام های گرم 10 تا 20 دقیقه ای، چند بار در روز توصیه می شود.

تزریق بوتاکس در اسفنکتر مقعدی همچنین می تواند برای فلج موقت ماهیچه ها، کاهش درد و بهبودی استفاده شود.

مداخله جراحی را می توان در موارد مداوم شقاق مقعدی که درمان های دیگر کمکی نکرده است، توصیه کرد. جراحی اغلب در درمان شقاق مقعدی موثر است، اما خطر عوارضی مانند از دست دادن موقت یا حتی دائمی کنترل روده (بی اختیاری روده) را به همراه دارد.

عمل شقاق با لیزر

شقاق مقعد – نکاتی برای پیشگیری

همیشه نمی توان از شقاق مقعدی پیشگیری کرد، اما می توانید با کمک چند اقدام ساده، خطر بروز آن را کاهش دهید.

توصیه می شود پس از استفاده از توالت، خود را با آب و صابون بشویید و محل را با یک حوله نخی  به آرامی خشک کنید.

از دستمال توالت با انواع عطرها و زور زدن در هنگام اجابت مزاج خودداری کنید.

برای کاهش خطر یبوست، از یک رژیم غذایی غنی از فیبر ، حاوی میوه ها و سبزیجات پیروی کنید و به درستی خود را هیدراته کنید.

ورزش بدنی به طور مرتب انجام دهید.

اسهال باید فوراً درمان شود، زیرا مدفوع نرم و مکرر ناحیه مقعد را تحریک می کند.

در مورد کودکان برای کاهش خطر شقاق مقعد تعویض پوشک مکرر و درمان یبوست توصیه می شود.

 لیزر برای درمان شقاق

شاید تا پیش از مطالعه این مقاله درباره روش های درمان از طرق مختلف از جمله درمان های سنتی و خانگی کلی تحقیق کرده باشید و با توجه به اینکه متوجه شده اید لیزر درمانی هم یکی دیگر از روش هاست به سراغ نحوه ی انجام لیزر شقاق آمدید. در این روش از دی اکسید کربن لیزر فرکشنال برای درمان بیماران استفاده می شود . به منظور از بین بردن بافتهای فیبروتیک در نزدیک دهانه ی مقعد ، به پایه و لبه های شکاف مقعدی پرتو لیزر تابانده می شود . انواع لکه ها و شکاف های ریزتر ابتدا توسط لیزر پاکسازی شده و رفته رفته نور لیزر برای بهبود شکاف اصلی آماده می شود.

لیزر شقاق چگونه انجام می شود ؟
نور لیزر به قسمتی از شکاف تابانده می شود سپس پزشک صبر می کند تا نور از قطر کامل اسفنکتر عبور کند تا تداوم آن قطع شود. پس از آن ، ناحیه اطراف زخم شکاف با استفاده از حالتی دیگری تحت تابش قرار می گیرد .این نور زیر مخاط را برای بازسازی و جوان سازی تحریک می کند . لیزر معمولا خطری ندارد و اگر در حین تابش نور بیمار کمی احساس درد داشته باشد قبل از انجام عمل به وی داروی بی حسی موضعی می زدنند . داروی بی حسی موضعی یعنی تا مقدار پایان رساندن عمل ناحیه تحت درمان بی حس است و بعد از آن همه چیز به روال عادی خود باز می گردد . ما بیماران بسیار زیادی را با این روش تاکنون درمان کرده ایم و پس از انجام این روش درمانی ، بیماران طی 1 الی 2 روز بعد به روال عادی زندگی خود بر گشتند .

آیا لیزر برای درمان شقاق موثر است ؟

شاید تا پیش از مطالعه این مقاله درباره روش های درمان از طرق مختلف از جمله درمان های سنتی و خانگی کلی تحقیق کرده باشید و با توجه به اینکه متوجه شده اید لیزر درمانی هم یکی دیگر از روش هاست به سراغ نحوه ی انجام لیزر شقاق آمدید. در این روش از دی اکسید کربن لیزر فرکشنال برای درمان بیماران استفاده می شود . به منظور از بین بردن بافتهای فیبروتیک در نزدیک دهانه ی مقعد ، به پایه و لبه های شکاف مقعدی پرتو لیزر تابانده می شود . انواع لکه ها و شکاف های ریزتر ابتدا توسط لیزر پاکسازی شده و رفته رفته نور لیزر برای بهبود شکاف اصلی آماده می شود.

آیا لیزر درمانی عوارض هم دارد ؟

بیشتر عمل های جراحی دارای عوارض بعد از عمل ، بیهوشی های چند ساعته ، خونریزی و بسیاری مشکلات دیگر دارد اما عمل لیزر شقاق تقریبا هیچکدام از این موارد را ندارد و تقریبا می توان گفت که بی عارضه ترین نوع عمل جراحی است که می توانید انجام دهید .بسیاری از بیمارانی که با لیزر شفاق خود را درمان کرده اند  درد ، خونریزی و یبوست آنها به طور قابل توجهی بهبود یافت. هیچ یک از بیماران پس از پیگیری 1 ساله مریضیشان عود نکرد و هیچ یک از آنها بی اختیاری مدفوع و / یا ناتوانی در کنترل دفع مدفوع نیز نداشتند. این روش درمانی نشان داد که این جراحی جدید مبتنی بر لیزر یک روش ساده ، ایمن و موثر برای درمان شکاف مقعدی است که می تواند با بی حسی موضعی در سرپایی با حداقل ابتلا به بیماری بعد از عمل انجام شود.

کلینیک تخصصی معجزه درمان مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

کلینیک تخصصی معجزه درمان مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

  • متخصص جراح عمومی
  • دارای بورد تخصص جراحی با سابقه 15 ساله
  • متخصص درمان بیماری های کلورکتال و آنورکتال می باشد.

پزشکان ما، با استفاده از لیزر که قابلیت انعقاد خون بعد از برش را دارد می تواند بدون کوچک ترین خونریزی محل بیماری را مشاهده و با دقت دستگاه لیزر بدون آسیب رساندن به بافت سالم بیماری را خارج نماید و فرآیند این درمان در کمتر از 20 دقیقه انجام می شود و بیمار می تواند بعد از جراحی به کار های روزانه خود رسیدگی نماید ، بدون اینکه هیچ گونه نقاهت و دردی داشته باشد.
مرکز درمان بیماری های نشیمنگاه با سابقه 15 ساله در امور تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاه، بیش از هزاران عمل موفق ثبت نموده و آماده ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به مراجعه کنندگان گرامی میباشد، این مرکز با بهره گیری از متد روز دنیا و بروزترین تجهیزات پزشکی تحت لیسانس سازمان بهداشت جهانی WHO می تواند بهترین خدمات را به مراجعه کنندگان ارائه دهد.

15 سال سابقه

کلینیک تهرانی با 15 سال سابقه در درمان بیماری های نشیمنگاه آماده ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به مراجعه کنندگان محترم می باشد.

هزاران عمال موفق

پشتوانه ما هزاران عمل موفقی است که در 15 سال فعالیت مرکز انجام داده ایم.

تکنیک استفاده از لیزر

جراحی با لیزر یکی از جدیدترین متدها برای درمان بواسیر یا هموروئید بشمار می‌آید. در جراحی با لیزر بدلیل برش جزئی و انعقاد خون بعد از برش محل, جراحی کاملا برای دید و مانور جراح بسیار باز و شفاف می‌شود و کاملا gdcv ریشه ها و شاخه های جانبی قابل رویت خواهند بود.در لیزر امکان این که ریشه ها ناقص سوزانده شوند بسیار پایین است, به همین دلیل امکان برگشت بیماری بسیار کم و در حد صفر می باشد.

بدون دوران نقاهت

با استفاده از لیزر در جراحی بواسیر یا هموروئید دیگر فرد مراجعه کننده احتیاجی به بستری در بیمارستان ندارد و می توان به محض تشخیص بیماری بواسیر یا هموروئید در همان جلسه اول با لیزر درمان صورت گیرد.

بدون بیهوشی

در این روش بیمار با استفاده از بی حسی موضعی هیچ گونه دردی را احساس نمی کند و متخصص جراح با استفاده از لیزر که قابلیت انعقاد خون بعد از برش را دارد می تواند بدون کوچک ترین خونریزی چرک ها و عفونت ها را مشاهده و با دقت دستگاه لیزر بدون آسیب رساندن به بافت سالم در مدت 20 دقیقه کار درمان را انجام دهد.

خانم دکتر عاطفه دهقان

خانم دکتر عاطفه دهقان

کلینیک تخصصی معجزه درمان مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

مشاوره رایگان کلینیک معجزه درمان

تخصص ما در کلینیک معجزه درمان،

درمان قطعی بیماری های نشیمنگاهی (لیست بالا) و رضایت کامل بیمار می باشد.

تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

از همراهی شما بسیار متشکریم.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *