بلاگ مطالب, شقاق یا فیشر

7 نشانه شقاق مقعد و آنچه باید انجام داد

شقاق مقعدی

7 نشانه شقاق مقعد و آنچه باید انجام داد ،که در این مقاله به آ می پردازیم پس تا انتها همراهمان باشید، شقاق مقعدی ساختارهای غیرطبیعی هستند که به دلایل مختلف در ناحیه مقعد ایجاد می شوند.

شقاق مقعدی در نتیجه زور زدن در هنگام اجابت مزاج، یبوست مکرر، اسهال مکرر و استفاده طولانی مدت از توالت رخ می دهد.این بیماری است که درک آن در ابتدا دشوار است و اگر به موقه درمان نشود، پیشرفت آن اجتناب ناپذیر است.از آنجایی که ناحیه مقعد ناحیه بسیار حساسی است، فرد از لحظه بروز بیماری درد و حساسیت زیادی را احساس می کند.علاوه بر این، از آنجایی که این بیماری در ناحیه خصوصی رخ می دهد، حتی ممکن است به دلیل احساس شرمندگی، برای درمان دیر شوند.

7 نشانه شقاق مقعد و آنچه باید انجام داد

  1. احساس درد در هنگام اجابت مزاج
  2. درد در ناحیه مقعد
  3. تورم در ناحیه مقعد
  4. خونریزی در حین مدفوع
  5. خونریزی بعد از اجابت مزاج
  6. اجابت مزاج دشوار
  7. خارش در ناحیه مقعد

علائم شقاق مقعدی به شرح زیر است:

1- احساس درد در هنگام اجابت مزاج : بیماران به دلیل ترک در مقعد از رفتن به توالت اجتناب می کنند. به همین دلیل اجابت مزاج به تاخیر می افتد و شدت درد در مقعد افزایش می یابد. از آنجایی که ترک در ناحیه حساسی است، بیماران در هنگام اجابت مزاج احساس درد می کنند.

2- درد در ناحیه مقعد : بیمارانی که از شقاق مقعدی رنج می برند اغلب درد در ناحیه مقعد را تجربه می کنند. شایع ترین علامت بیماری شقاق مقعدی درد است. فرد به معنای واقعی کلمه دردی را که هنگام فرو رفتن در شیشه احساس می کند، تجربه می کند.

3- تورم در ناحیه مقعد : شقاق مقعدی بیماری است که دوره آن روز به روز بیشتر می شود. در صورت عدم درمان، تورم قابل لمس در مقعد ایجاد می شود. تورم ناشی از حرکت فرد را محدود کرده و درد شدید ایجاد می کند.

4- خونریزی در حین مدفوع : بیمارانی که مشکلات شقاق مقعدی دارند باید به تغذیه خود توجه زیادی داشته باشند. از غذاهایی که باعث یبوست می شوند و غذاهایی که ممکن است باعث اسهال شوند باید اجتناب شود. زمانی که بیمارانی که از شکایت شقاق مقعدی رنج می برند، به تغذیه خود توجهی نمی کنند، در هنگام اجابت مزاج دچار مشکل می شوند و به دلیل فشار وارده خونریزی می شود.

5- خونریزی بعد از اجابت مزاج : افرادی که دارای شقاق مقعدی هستند ممکن است در حین اجابت مزاج و همچنین خونریزی بعد از اجابت مزاج دچار خونریزی شوند.

6- اجابت مزاج دشوار: فرد در هنگام اجابت مزاج دچار مشکل می شود.

خارش در ناحیه مقعد : شقاق مقعد تقریباً در هر فردی باعث خارش مقعد می شود.

شقلق مقعدی

روش های درمان شقاق مقعدی به دو روش جراحی و لیزر طبقه بندی می شوند.

شقاق حاد مقعد را می توان با برنامه توصیه شده توسط پزشک پس از معاینه، بدون نیاز به درمان جراحی، بهبود بخشید.

با این حال، شقاق مزمن مقعد را نمی توان با روش هایی مانند کرم یا حمام سیتز درمان کرد و قطعاً نیاز به درمان جراحی است.

درمان جراحی و روش های لیزری نیز به طور مکرر در درمان شقاق مقعدی مورد استفاده قرار می گیرد و به بیمار فرصت بهبودی در زمان کوتاه تری نسبت به روش های دیگر را می دهد. به عبارت دیگر ، شقاق مقعد تقریباً در همه علائم یکسانی را نشان می‌دهد، اما در ابتدا به این علائم توسط بیماران، شقاق مقعدی نمی‌گویند ، یعنی نمی‌توانند متوجه روند بیماری شوند.

برای درمان شقاق مقعدی چه باید کرد؟

بیشتر موارد شقاق مقعدی در صورت تشخیص زودهنگام بدون جراحی قابل درمان هستند.

از آنجایی که این بیماری در مراحل اولیه بدون جراحی قابل درمان است. راه حل ها علائم شقاق مقعدی می تواند توسط بیمار احساس و مشاهده شود، اما از آنجایی که علائم اغلب با سایر بیماری های مقعدی (بواسیر، فیستول مقعدی) اشتباه گرفته می شود، هرگز نباید از کرم یا داروهایی که به شخص دیگری توصیه می شود استفاده کرد.

پس از مشاهده علائم شقاق مقعدی باید بدون معطلی به یک پزشک مراجعه کرد و بیماری در مرحله اول به صورت پزشکی درمان شود. برای شقاق مقعدی در مقیاس کوچک قبل از تبدیل شدن به بیماری مزمن شقاق مقعد باید به دنبال روش های درمانی بود .

شقاق مقعدی اختلالی است که در ناحیه مقعد ایجاد می شود و مشکلات جدی برای افراد ایجاد می کند. این بیماری که در عامیانه به آن شقاق مقعدی می گویند اما در علم پزشکی از آن به عنوان شقاق مقعدی یاد می شود، بیماران را از زندگی اجتماعی باز می دارد و شانس زندگی سالم را از بین می برد.

انتهای عصبی زیادی در ناحیه ای که آن را ناحیه مقعدی می نامیم وجود دارد. به همین دلیل، چنین اختلالاتی که در داخل و اطراف مقعد بسیار حساس ایجاد می شود، بر افراد تأثیر منفی می گذارد. شقاق مقعدی که در نتیجه علل زمینه‌ای مانند اسهال یا یبوست ایجاد می‌شود، می‌تواند با ایجاد ترک‌هایی در ناحیه با کشیدگی سخت در هنگام اجابت مزاج مشاهده شود. این بیماری که اغلب باعث می شود بیماران احساس کنند در حال شکستن شیشه هستند، می تواند در آینده نیز باعث خونریزی شود. همچنین ممکن است در هنگام دفع مجدد ناراحتی ایجاد شود.

شقاق مقعد خود را نشان می دهد و همچنین احساس شکستگی شیشه در هنگام اجابت مزاج. ممکن است به صورت درد و تورم در ناحیه مقعد، خارش و سوزش ناشی از آن، خون گهگاهی در لباس زیر و مشکل در اجابت مزاج ظاهر شود. در صورت مشاهده یک یا چند مورد از این علائم، قطعاً باید با مشورت پزشک متخصص، روند درمان را آغاز کنید. در غیر این صورت باعث پیشرفت بیماری و طولانی شدن دوره نقاهت خواهید شد.

چه چیزی برای شقاق مقعدی خوب است؟

اگر در مراحل اولیه شقاق مقعدی باشید، روش های زیادی وجود دارد که سودمند خواهد بود. اول از همه، غذاهای فیبردار یکی از آنهاست. فیبر غذایی است که گروه های عضلانی را قوی نگه می دارد. علاوه بر این، فیبر که برای هضم مفید است، برای بسیاری از افراد در مورد شقاق مقعدی تسکین می دهد. زیرا یک ماده غذایی است که اجابت مزاج را تسهیل می کند.

علاوه بر این، نوشیدن حداقل 2 لیتر آب در روز برای شقاق مقعدی نیز مفید است. در این زمینه، برای بیمارانی که از بیماری شقاق مقعدی رنج می برند مهم است که در خوردن و آشامیدن خود کاملا احتیاط کنند. البته ممکن است برای کاهش درد مراجعه به پزشک متخصص و مصرف مسکن ضروری باشد.

آیا شقاق مقعدی در خانه قابل درمان است؟

روش های ساده ای وجود دارد که می توانید در خانه برای شقاق مقعدی از آنها استفاده کنید. حمام سیتز داغ بارزترین این روش هاست. با نشستن در یک کاسه پر از آب گرم می توانید عضلات مقعد را شل کنید. همچنین می توانید رگ های ناحیه را با حمام چای میخک گشاد و شل کنید.

آیا شقاق مقعد باعث بیماری های دیگری می شود؟

هیچ شواهد بالینی مبنی بر اینکه شقاق مقعدی ممکن است در حین پیشرفت باعث ناراحتی دیگری شود وجود ندارد. با این حال، اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است مزمن شود. برای این کار حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

درد مقعدی چیست؟

درد مقعدی دردی است که در داخل یا اطراف مقعد و راست روده یعنی در ناحیه مقعد ایجاد می شود. مقعد سوراخ خروجی در انتهای دستگاه گوارش است که مدفوع از طریق آن دفع می شود. رکتوم آخرین قسمت روده بزرگ است که به مقعد ختم می شود. خونریزی از رکتوم اغلب با درد مقعدی همراه است. افراد ممکن است خجالت بکشند که از پزشک خود در مورد درد مقعدی سوال کنند، اما این درد یک علامت رایج بسیاری از بیماری های مختلف است و معمولاً به راحتی قابل درمان است.

علت درد مقعدی چه می تواند باشد؟

می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. بیشتر علائم جزئی هستند و با درمان به سرعت بهبود می یابند. در موارد نادر، می تواند نشانه یک بیماری جدی تر مانند سرطان مقعد باشد.

علل شایع درد مقعدی عبارتند از:

  • · آبسه مقعد: یک ناحیه ملتهب در مقعد که در اثر انسداد غدد ایجاد می شود.
  • · فیستول مقعدی: یک تونل کوچک که از ناحیه آبسه روی دیواره مقعد به پوست اطراف مقعد باز می شود.
  • · شقاق مقعد: پارگی کوچک پوشش مقعد، مانند برش کاغذ.
  • · هموروئید: تورم وریدهای راست روده یا مقعد.
  • · عفونت ها: باکتری ها یا ویروس ها، از جمله عفونت های قارچی و مقاربتی.
  • · بیماری التهابی روده: بیماری کرون (زخم های ملتهب در روده) یا کولیت اولسراتیو (بیماری با تشدید دوره ای، با زخم های ریز در روده بزرگ و رکتوم همراه با مدفوع خونی و اسهال).
  • · سندرم لواتور آنی: اسپاسم و درد عضله اطراف مقعد.
  • · اختلال عملکرد کف لگن: شکست عضلات کف لگن (لگن) در شل شدن مناسب.
  • · بیماری های پوستی: مانند پسوریازیس و زگیل

کلینیک تخصصی معجزه درمان مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

مشاوره رایگان کلینیک معجزه درمان

تخصص ما در کلینیک معجزه درمان،

درمان قطعی بیماری های نشیمنگاهی (لیست بالا) و رضایت کامل بیمار می باشد.

تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

از همراهی شما بسیار متشکریم

بیماری کرون

کولیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *